tiistai 8. kesäkuuta 2010
Klassikko: 1966: The Mothers Of Invention - Freak Out!
Freak Out! on Frank Zappan 60-luvun yhtyeen The Mothers Of Inventionsin debyyttilevy. Se on rockhistorian toinen tupla-albumi, sillä Bob Dylanin Blonde On Blonde ehdittiin julkaista pari kuukautta aiemmin. Paul McCartneyn mukaan Freak Out! toimi esikuvana Beatlesin Sgt. Pepperille, jota yleisesti pidetään kaikkien aikojen merkittävimpänä albumina. Freak Out! oli myös uraauurtava levy, mitä tulee konseptialbumeihin.
Frank Zappa on yksi historian monipuolisimpia muusikoita. Hän oli mainio kitaristi ja säveltäjä, joka liikkui vaivattomasti genrejen välillä. Hänen valtavan laaja tuotantonsa käsittää lukuisia genrejä. Myös Zappan musiikillinen vaikutus sekä elinaikanaan että kuolemansa jälkeen (1993) on merkittävä.
Frank Vincent Zappa syntyi Baltimoressa joulukuun 21. päivä vuonna 1940. Hänen vanhemmillaan oli monikulttuurista taustaa. Perheeseen syntyi kaikkiaan neljä lasta, joista Frank oli vanhin.
Kun Zappa oli kymmenen vuoden ikäinen, perhe muutti Frankin astman takia länsirannikolle ja asettui lopulta San Diegoon.
Hänen isänsä oli kemisti ja työskenteli Edgewood Arsenal -nimisen yhtiön kemiallisten aseiden yksikössä. Zappan kotona oli kaasunaamareita esillä kemiallisen onnettomuuden varalta. Tätä on pidetty yhtenä syynä siihen, miksi Zappan tuotannossa on paljon viittauksia erilaisiin tauteihin ja kemialliseen sodankäyntiin.
Varhaisteininä musiikki tuli Zappan elämään. Erityisesti hän innostui rhytm'n'blues-singleistä, joita keräsikin koko elämänsä ajan. Hän oli kiinnostunut musiikin lisäksi äänistä ylipäänsä. Varsinkin erilaiset rummut kiehtoivat nuorta Zappaa. Hän kuunteli myös paljon musiikkia laidasta laitaan. Popin ja rockin lisäksi esimerkiksi Igor Stravinskyä ja Anton Weberniä. Myös jazz kuului keskeisenä osana Zappan kiinnostuksen kohteisiin.
Jo nuorena hän suhtautui hieman epäluuloisesti kulloinkin pinnalla olevia virtauksia kohtaan. Myöhemmin urallaan hän irvailikin avoimesti lukuisille musiikkityyleille.
Zappa aloitti musiikin soittamisen rumpalina. High Schoolissa San Diegossa hän liittyi bändiin nimeltä The Ramblers. Rytmiikka ja rummut olivatkin tärkeitä Zappalle koko hänen elämänsä ajan ja hän pyrki saamaan aina parhaat mahdolliset rumpalit soittamaan kanssaan. Highschool-aikanaan hän myös alkoi säveltää omaa musiikkia.
Vuonna 1956 Zappa tapasi Don Van Vlietin, jonka maailma oppi myöhemmin tuntemaan nimellä Captain Beefheart. He saivat paljon vaikutteita toisiltaan ja ystävystyivät. He myös tekivät musiikillista yhteistyötä. Zappa mm. tuotti Beefheartin menestysalbumin Trout Mask Replica.
1950-luvun puolessa välissä Zappa tapasi myöhempien aikojen Mothers-kitaristi Euclid James "Motorhead" Sherwoodin, kun miehet soittivat The Blackouts -nimisessä bändissä. Vuonna 1957 Zappa hankki ensimmäisen kitaransa. Hän oli vaikuttunut bluesista ja esimerkiksi Howlin' Wolf vaikutti Zappan haluun hankkia kitara.
Zappa ei koskaan ollut koulunkäynnin suuri fani. Hän lopetti koulut kesken 50-luvun lopussa ja sen jälkeen hän elätti tai yritti elättää itseään sekalaisilla musiikkiprojekteilla. Hän koitti 60-luvun alussa keikkailla esimerkiksi yökerhoissa, mutta menestys ei ollut kehuttava. Sen sijaan avantgardisiin b-elokuviin The World's Greatest Sinner (1962) sekä Run Home Slow (1965) sävelletty musiikki piti miehen leivänsyrjässä kiinni paremmalla menestyksellä.
Ensimmäisestä leffasta saaduilla rahoilla hän myös osti studion ja nimesi sen Studio Z:ksi. Vuoden 1963 aikana hän linnoittautui studioon rakoilevaa avioliittoaan pakoon ja vietti studiossa pitkiä sessioita tehden erilaisia musiikillisia kokeiluja. 60-luvun puolessa välissä hän kuitenkin menetti paikan. Hänen piti tehdä polttareihin kaksimielinen ääninauhoitus, mutta polttarit osoittautuivat siveyspoliisin juoneksi ja Zappa tuomittiin pornorikoksesta kymmenen päivän vankeuteen.
1965 Ray Collins pyysi Zappaa mukaan rhytm'n'blues-bändiin nimeltä The Soul Giants. Zappa otti pian bändin johdon käsiinsä. Ensin nimi muuttui The Mothersiksi ja sen jälkeen siihen lisättiin Of Invention-loppu. Bändin manageriksi tuli Herb Cohen, mikä vaikutti bändin keikkojen määrän suuresti. Keikkojen myötä bändi alkoi saada Los Angelesin ug-piireissä huomiota.
Alkuvuodesta 1966 legendaarinen tuottaja Tom Wilson (mm. Bob Dylan ja Simon&Garfunkel) kiinnitti bändiin huomiota, kun se oli keikalla soittanut Trouble Every Day -biisiä. Tom Wilsonin valvojan silmän alla valmistui maaliskuussa Freak Out! neljän päivän studiosessioiden aikana. Wilson myös järjesti rahaa bändille riittävästi, jotta Zappan visiot saatiin toteutettua.
Levyn ensimmäinen puoli koostuu satiirisista pop-rock-kappaleista. Jälkimmäiselle levylle jätettiin kokeellisempi materiaali.
Freak Out! oli vain lähtölaukaus Zappan mittavalle uralle. Laaja tuotanto sisälsi mm. sellaiset klassikkolevyt kuin Hot Rats (1969), Over-Nite Sensation (1973) sekä Sheik Yerbouti (1979).
Zappa kuoli 1993 vain 53-vuotiaana. eturauhassyövän vuoksi, joka oli diagnosoitu pari vuotta aiemmin. Aikaisesta kuolemastaan huolimatta Zappan vaikutus oli giganttinen. Hän ehti julkaista valtavasti erilaisia levyjä ja hän nautti suurta arvostusta ympäri maailmaa.
Zappa oli myös Suomessa valtavan suosittu. Hän konsertoi Suomessa neljä kertaa vuosina 1973, -74, -76 ja 1988.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti