perjantai 18. kesäkuuta 2010

Klassikko: 1974: Kraftwerk - Autobahn


Kraftwerk on eräs kaikkien aikojen keskeisimpiä elektronisen musiikin yhtyeitä, ellei jopa kaikkein tärkein. Düsseldorfista kotoisin oleva yhtye hyödynsi ensimmäisten joukossa erilaisia teknisiä apuvälineitä. Myöhemmin nämä ovat sitten levinneet levyteollisuuteen laajemminkin. Kraftwerk on eräs konemusiikin suuria pioneereja.

Yhtyeen kiistatta tunnetuin levy on vuoden 1974 Autobahn. Sitä on milloin pidetty bändin ensimmäisenä ja milloin ainoana levynä. Todellisuudessa Autobahn on Kraftwerkin neljäs albumi, mutta merkitsi bändille totaalisesti uuden aikakauden alkua.

Kraftwerk perustettiin 1970 Düsseldorfin konservatoriossa opiskelleiden Florian Schneiderin ja Ralf Hütterin toimesta. Alunperin kaksikon bändin nimi oli Organisation ja se julkaisi Tone Float-nimisen levynkin. Kraftwerk, voimalaitos, oli kuitenkin parempi nimi ja se otettiin käyttöön. Myös bändin miehistö vaihtui nimenvaihdon yhteydessä.



70-luvun alussa kolmella levyllään (Kraftwerk 1&2 ja Ralf And Florian) bändi haki vielä uriaan, vaikka yksittäisiä onnistumisia joukossa olikin. Mm. Kraftwerk kakkosella oleva KlingKlang on eräs bändin tunnetuimmista kappaleista.



Schneiderin ja Hütterin yhdessä runoilija/maalari Emil Schultin kanssa tekemä Autobahn-kappale kuitenkin räjäytti pankin. Schult myös maalasi levyn alkuperäisen kannen. 22-minuuttisesta raidasta tehtiin kolmeminuuttinen single, joka oli iso hitti ympäri maailmaa. Myös levy menestyi singlen vetämänä erinomaisesti.

Levyllä käytetään syntikoiden lisäksi kitaraa, huilua ja viuluja. Se kuvaa nimensä mukaisesti matkaa saksalaisella moottoritiellä, tarkemmin matkaa A555-tiellä Kölnistä Bonniin. Kyseinen pätkä oli maailman ensimmäinen Autobahn. Soittimet maalaavat huikean kuvan maisemista, vauhdista kuin oheistoiminnastakin kuten radion räpläämisestä.



Muuten levyn kappaleissa on kaksijakoinen rakenne, ikään kuin esittely ja pääteos. Kappaleiden löyhä teema on yö. Se on matka yön läpi, joka lopulta päättyy aamuun Morgenspaziergang-raidalla.



Myös Autobahnin jälkeen Kraftwerk on nauttinut suurta suosiota elektronisenmusiikin ystävien keskuudessa. Bändi on myöhemmissäkin töissään kuvittanut musiikillaan upeasti jotain tiettyä maisemaa, tunnetta tai tapahtumaa. Hyvänä esimerkkinä 1983 singlenä julkaistu Tour de France, joka kuvaa Ranskan ympäriajoa.

Kyseisen kappaleen tekemisen aikana pyöräilyä harrastanut Hütter joutui vakavaan pyöräilyonnettomuuteen ja oli koomassakin muutaman päivän. Hän kuitenkin toipui myöhemmin.



Kraftwerkin kokoonpano on muuttunut usein, varsinkin 90-luvulla. Tämä onkin vaikuttanut bändin levytystahtiin, eikä varsinaista Kraftwerk-albumia ole nähty sitten vuoden 1986 ilmestyneen Electric Cafeen. Singlejä bändi tosin on julkaissut jonkin verran.

Hütter pyörittää edelleen Kraftwerkiä, vaikka Schneiderkin jätti bändin vuonna 2008. Viime vuosina bändi on lähinnä keikkaillut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti